Zonterapi eller Reiki ?

Båda behandlingsmetoderna är väldigt effektiva.

Läs mer om dom nedan.

Behandling zonterapi

Zonterapi behandling

Zonterpi är en behandling där terapeuten masserar foten med tryck på både ovansida och under foten.

Detta för att stimulera kroppens egen förmåga till självläkning. Fötterna har zoner som representerar organ, muskler, kroppsdel eller en funktion i kroppen.

En behandling består i anamnes, där klient och terapeut samtalar om klientens tidigare sjukdoms- och hälsohistoria, själva behandlingen är på fötterna och till sist en avslutning/diskussion om hur vi fortsätter behandlingen. En zonterapibehandling rekommenderas för alla, förebyggande och avslappnande eller för att motverka olika symtom.

Behandlingen utförs på torra fötter (INGET FOTBAD) utan kräm eller olja och avslutas med insmörjning av fötter. För din och terapeutens skull kom gärna med rena fötter.

Vi utför även ansiktszonterapi och är ett alternativ när kroppen är under stress och du bara behöver en lugn och skön behandling. Ansiktet har zoner likväl fötterna som representerar hela din kropp, nervsystem, muskler och inre organ. Här använder vi aromaoljor för att kunna trycka och dra. Inför behandlingen: Kom gärna utan smink.

• Värk i axlar, skuldror rygg
  • Migrän
  • Astma
  • Tennisarmbåge
  • Hudbesvär
  • Eksem, psoriasis
  • Störningar i mag- och tarmsystemet
  • Barnlöshet
  • Gall- och leverbesvär
  • Plantar fasciit
  • Hälseneproblem
  • Muskelbesvär
  • Imunförsvar

Reaktioner efter behandling

Trötthet kanske den största och viktigaste reaktionen i ett läkningsarbete. Vila efter behandlingen om du känner att du behöver det.

Tillfälliga inflammationer och eventuellt feber kan komma efter behandlingen. Frusenhet, illamående, svettningar och hudreaktioner är helt normalt om det uppstår. Skratt och gråt, tillfälliga känsloyttringar bara bra om det sker.

Du kan känna dig extra pigg och få mycket energi. Det är inte bara negativa reaktioner som kan komma efter en behandling.

Gamla krämpor kan komma igen. Helt normalt då vi lyfter upp gamla ärr och gammal härd som ligger kvar i kroppen efter tex en penicillinkur. För att kunna städa ur kroppen måste gammalt bort. Om det blossar upp är det under en kortare tid.

Reaktioner efter behandling

Reiki

Reiki är en mjuk och samtidigt effektiv behandlingsmetod vid till exempel smärta, stress, ångest samt fysiska och mentala spänningar. Reiki arbetar med kroppens naturliga läkningsprocesser och fyller på energiförrådet – en metod med många användningsområden i vårt moderna samhälle.

Hur fungerar Reiki?
Reiki arbetar på flera plan samtidigt, dels genom den fysiska beröringen, som aktiverar “må-bra-hormoner” i kroppen som till exempel oxytocin, dels genom kroppens subtila energisystem på samma sätt som exempelvis akupunktur och akupressur. Likheter finns även med terapier som Rosenmetoden, som går ut på att smärtsamma minnen lagras i kroppen i form av fysiska spänningar och blockeringar, och genom beröringen löser man upp spänningarna och klienten kan då släppa taget om det som orsakade smärtan från början. Reiki healing är en holistisk behandlingsmetod, som utgår från att kropp och psyke är en helhet. Därför behandlar man ofta hela kroppen, även om man har besvär som upplevs som begränsat till ett visst ställe. Reiki är godkänt som friskvård av Skatteverket.

För att boka reiki, klicka på knappen nedan Reiki för kvinnor.

Vill du boka zonterapi behandling?

Boka tid direkt online.